Rozkład dnia

 

 

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

 

W/G  NOWEJ  PODSTAWY  PROGRAMOWEJ

 

 

 

Ramowy rozkład dnia uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania , zasady wychowania i opieki, potrzeby , zainteresowania i uzdolnienia wychowanków. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza  organizowana jest odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola. Więcej uwagi zwraca się na wykorzystanie czasu podczas zajęć niekierowanych na realizację programu wychowawczo – dydaktycznego ruch, zajęcia umuzykalniające i zagospodarowanie przestrzeni w salach zajęć. Nowa podstawa programowa przewiduje cztery podstawowe obszary rozwoju dziecka; fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy rozkład dnia dla grupy  uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.

 

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO  W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA JEST
W GODZINACH OD 8.00  DO 13.00

 

 

 

                           Ramowy rozkład dnia dla dzieci 3 i 4-letnich

7.00 – 8.00

  • schodzenie się dzieci ,zajęcia opiekuńcze. Inicjowanie rozmów
  • stwarzanie warunków do zabaw odpowiadających zainteresowaniom dziecięcym, zabawy samodzielne – tworzenie  warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę w poczuciu bezpieczeństwa.
  • praca indywidulna o charakterze wyrównawczo – stymulującym oraz z dzieckiem zdolnym.

8.00 – 8.30

  • zabawy indywidualne i w grupach,
  • korzystanie z gier i układanek stolikowych,
  • zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
  • prace porządkowe w sali,
  • zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
  • ćwiczenia poranne, gimnastyczne

8.30 – 8.45

  • przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk,
  • czynności samoobsługowe,

8.45 – 9.15

  • śniadanie ; doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
  • kulturalne zachowanie się przy stole.

Realizacja założeń programowych z zakresu kształtowania nawyków higienicznych i kulturalnych oraz dbałości o zdrowie.

9.15 – 10.15

Zajęcia kierowane z całą grupą edukacyjno-wychowawczew sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup  w oparciu o podstawę programową - uwzględniające podział na wiek dzieci. Organizowanie zabaw twórczych i ruchowych zgodnie z tematyką zajęć stymulujących rozwój dzieci.

 

10.15 – 11.45

Swobodna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela.

Przygotowania do wyjścia na dwór:

  • ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży,
  • wdrażanie do samodzielności.
  • Zabawy swobodne w ogrodzie , zajęcia ruchowe, wycieczki  i spacery -poznanie środowisk przyrodniczych i społecznych w najbliższym otoczeniu przedszkola.
  • Zabawy z językiem obcym nowożytnym
  • Zabawy rytmiczne

 

 

  • zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,
  • zachowanie bezpieczeństwa,
  • przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie
  • w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację.

11.45-12.00

Powrót z dworu, czynności  higieniczne i samoobsługowe .  Przygotowanie do obiadu. Praca dyżurnych (nakrywanie do obiadu).

12.00 – 12.30

Obiad: celebrowanie posiłku .Realizacja założeń programowych w niżej podanym zakresie;

  • praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
  • zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,
  • dbanie o utrzymanie czystości na stolikach,
  • kulturalne zachowanie się przy stole, dbałość o zdrowie.

12.30 – 13.00

  • odpoczynek poobiedni- wyciszenie
  • słuchanie bajek relaksacyjnych, muzyki
  • zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych.

13.00 – 15.00

Realizacja propozycji dzieci i nauczycielki:

  • w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
  • praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
  • zajęcia specjalistyczne,
  • zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych,
  • zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
  • prace porządkowe, rozchodzenie się dzieci.

 

 

Ramowy rozkład dnia dla dzieci 5 i 6-letnich

7.00-8.00

Schodzenie się dzieci do przedszkola.

Podejmowanie przez dzieci różnorodnych form pracy (wg indywidualnych potrzeb dziecka), m.in.: zabawy konstrukcyjne, tematyczne,  ruchowe; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej*.

Zabawy integrujące grupę .

Ćwiczenia poranne.

* Zajęcia dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, m.in. z opinią, orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.

8.00-8.30

Przygotowanie do śniadania, m.in.: czynności higieniczne, samoobsługowe, porządkowe, pełnienie dyżurów.

Śniadanie.

8.30-8.45

Czynności porządkowe po śniadaniu.

8.45-9.00

Zabawy relaksacyjne.

9.00-9.35

 

Zajęcie 1

Zajęcia edukacyjne z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka.

Z uwzględnieniem czasu trwania zajęć (z możliwością wydłużenia): czas trwania 30-35 minut.

Czas realizacji zajęć dostosowany jest do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychologicznych dziecka.

9.35-10.00

Zabawy ruchowe (w tym relaksacyjne).

10.00-10.35

 

Zajęcie 2

Zajęcia edukacyjne z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka.

Z uwzględnieniem czasu trwania zajęć (z możliwością wydłużenia): czas trwania 20-30minut.

Czas realizacji zajęć dostosowany jest do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychologicznych dziecka.

Ćwiczenia gimnastyczne (2 razy w tygodniu).

10.35-12.00

Podejmowanie przez dzieci różnorodnych form pracy (wg indywidualnych potrzeb dziecka), m.in.: zabawy na świeżym powietrzu: zabawy ruchowe, spacery, zabawy swobodne w ogrodzie przedszkolnym, gry terenowe.

12.00-12.45

Przygotowanie do obiadu, m.in.: czynności higieniczne, samoobsługowe, porządkowe, pełnienie dyżurów.

Obiad.

12.45-13.00

Czynności porządkowe po śniadaniu.

13.00-13.45

Odpoczynek poobiedni/kwadrans na bajkę/słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Zabawy dowolne.

13.45-14.00

Przygotowanie do podwieczorku, m.in.: czynności higieniczne, samoobsługowe, porządkowe, pełnienie dyżurów.

Podwieczorek.

 

14.00-17.00

Podejmowanie przez dzieci różnorodnych form pracy (wg indywidualnych potrzeb dziecka), m.in.: zabawy konstrukcyjne, tematyczne, badawcze,  ruchowe; prace porządkowe w kącikach tematycznych; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (stymulujące, rozwijające funkcje percepcyjno-motoryczne i społeczno-emocjonalne)*.

Słuchanie opowiadań/bajek nauczyciela.

Zajęcia dowolne na świeżym powietrzu (plac zabaw/ogród przedszkolny).

Zajęcia dodatkowe typu: rytmika, język, taneczne itp.

* Zajęcia dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, m.in. z opinią, orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej.