Co powinien umieć sześciolatek?

Dojrzałość szkolna dziecka - czyli co rodzice powinni wiedzieć

 

Rodzice wszystkich dzieci sześcioletnich urodzonych w danym roku będą mogli ubiegać się o przyjęcie do szkoły podstawowej na jednakowych zasadach. Warunkiem przyjęcia – na wniosek rodziców – dziecka sześcioletniego do szkoły podstawowej w tym okresie będzie wcześniejsze objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym. Sześciolatki, które dotychczas nie były objęte żadną formą wychowania przedszkolnego, będą mogły być przyjęte, jeżeli uzyskają pozytywną opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej o możliwości wcześniejszego rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

 

Co powinien umieć sześciolatek, idąc do klasy pierwszej?

  • Sprawnie się ubierać (wiąże sznurowadła, zapina guziki, suwaki).
  • Znać zasady przestrzegania higieny ( ciała, fizycznej i odżywiania).
  • Bezpiecznie posługiwać się przyborami.
  • Znać podstawowe zasady ruchu drogowego.
  • Umieć stosować formy grzecznościowe ( proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia).
  • Zapraszać dzieci do rozmów i zabaw.
  • Pamiętać o zasadach bezpiecznego zachowania w grupie.
  • Sprzątać zabawki i pomoce.
  • Rozpoznawać i nazywać przeżycia innych dzieci.
  • Unikać sytuacji konfliktowych.
  • Uwzględniać prawa innych, np. czekać na swoją kolej.
  • Potrafić pokonywać trudności.
  • Wykazywać inicjatywę, próbować różne sposoby działania.
  • Pomagać innym dzieciom, próbować pocieszyć kolegę.
  • Lubić dobrze wykonać swoje prace, poprawiać je.
  • Potrafić zapamiętać i wykonać polecenie.
  • Być zainteresowany wynikiem, starać się dokończyć prace.
  • Mówić o sobie, np. o tym, co sie lubi robić.
  • Mówić o ważnych dla siebie sprawach.
  • Potrafić opowiedzieć historyjkę obrazkową.
  • Potrafić porównać dwa obrazki różniące się szczegółami.
  • Składać układanki typu puzzle.
  • Słuchać uważnie, nie wyłączać się.
  • Dzielić zdanie na wyrazy.
  • Dzielić wyraz na sylaby i łączyć sylaby w wyraz.
  • Podejmować próby samodzielnego czytania.
  • Prawidłowo trzymać ołówek (uchwyt, napięcie mięśni).
  • Przerysowywać szlaczki i znaki literopodobne.
  • Znać pory roku i związane z nimi zjawiska.
  • Potrafić powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny.
  • Odróżniać kierunki lewo-prawo.
  •  Rozumieć pojęcia związane z przestrzenią, np. nad, pod, za, obok.
  •  Wskazywać kierunki na kartce papieru, np. góra, dół, lewo, prawo.
  •  Znać i stosować liczebniki porządkowe.
  •  Dodawać i odejmować przedmioty, liczmany.
  •  Układać wzory z figur geometrycznych.
  •  Dobierać figury geometryczne o takim samym kształcie a innej wielkości i kolorze.
  •  Lubić prace ręczne.
  •  Budować z drobnych klocków.
  •  Lepić figurki z plasteliny (np. ludziki, zwierzęta).
  •  Wystukiwać rytm według podanego układu, śpiewa piosenki.
  •  Lubić zajęcia gimnastyczne i sportowe.
  •  Łapać i odrzucać piłkę, skakać na skakance.